راهکارهای تغذیه و طب مکمل در درمان ورم معده

راهکارهای تغذیه وطب مکمل در درمان ورم معده

ورم معده یا گاستریت، التهاب پوشش داخلی معده است، این اختلال، تنها یک بیماری نیست بلکه گروهی از بیماری هاست. ورم معده ممکن است موجب خردگی مخاط معده و خونریزی می شود. در بعضی موارد، ورم معده به پوشش معده آسیب نمی رساند و علت خاصی نیز ندارد.

علایم و نشانه ها
علایم ورم معده از این قراراست:

سوهاضمه وسوزش سر دل تهوع بی اشتهایی درد شکم که با غذا خوردن بدتر می شود خونریزی گوارشی ( به صورت استفراغ مواد قهوه ای رنگ یا مدفوع سیاه قیری)

علت
علل ورم معده شامل موارد زیر است:

مصرف آسپیرین مصرف الکل یا دخانیات بیماری جدی آسیب رفلاکس (نظیر برگشت صفرا از روده به معده و مری) ضربه (نظیر جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، استفراغ شدید، بلع جسم خارجی) عفونت های باکتریایی، ویروسی، قارچی و انگلی کم خونی پرنیسیوز بیماری عمومی (نظیر بیماری کرون)

اقدام های اولیه پزشکی
|پزشک معالج شرح حال بیمار را خواهد گرفت و او را معاینه خواهد کر و ممکن است جهت بررسی بیشتر و آندوسکپی به متخصص گوارش معرفی کند. ممکن است نیاز به نمونه برداری از مری یا معده جهت تعیین علت بیماری باشد.

درمان ورم معده بستگی به علت آن دارد

عفونت هلیکوباکتر پیلوری یک علت باکتریایی شایع ورم معده و زخم است که با ترکیب سه دارو به مدت دو هفته درمان می شود: بیسموت، مترونیدازول و تتراسیکلین ( یا آموکسی سیلین) در بعضی انواع ورم معده، باید مصرف هرگونه ماده محرک نظیر الکل، دخانیات، آسپرین و ترشی حذف شود. از مصرف لبنیات، کافئین، الکل و قند پرهیز کنید. قهوه، حتی انواع بدون کافئین باید در صورت داشتن روغن محرک حذف شود.
از مصرف هرگونه غذای آلرژی زای شناخته شده اجتناب کنید. از غذاهای حاوی گوگرد مظیر سیر، پیاز، کلم، گل کلم، کلم پیچ و کلم بروکسل استفاده کنید. گوگرد مبنای تشکیل گلوتاتیون است که حاوی ضد اکسید کننده حفاظت کننده مخاط معده است. آن-استیل سیستئین (200 میلی گرم دوبار در روز بین غذاها) نیز مبنای تشکیل گلوتاتیون است. ویتامین ث (1000 میلی گرم 3 بار در روز) مواد نیتروزامین را کم می کند که با پیدایش سرطان معده مرتبط است.

گیاهان
گیاهان عموما جهت تقویت سیستم های بدن مفید هستند. مانند هر درمان دیگر لازم است ابتدا تشخیص بیماری از سوی پزشک معالج مشخص شود. گیاهان را می توان به صورت عصاره خشک (کپسول، پودر،چای)، گلیسریت (عصاره گلیسرینه) یا تنتور (عصاره الکلی) استفاده کرد. چای باید با استفاده از یک قاشق چایخوری از گیاه در یک فنجان آب داغ تهیه شود. جوشاندن به مدت 5 تا 10 دقیقه جهت گلها و برگها و 10 تا 20 دقیقه جهت ریشه ها ضروری است. 2 تا 4 فنجان در روز بنوشید.

شیرین بیان دی گلیسیریزینه (DGL 250 میلی گرم ) 1 تا 2 ساعت بعد از آخرین وعده غذایی روزانه، جریان گردش خون را افزایش می دهد و باعث بهبود مخاط معده می شود. این ترکیب آماده، برای افرادی که فشار خون دارند یا کسانی که به مدت طولانی می خواهند مصرف کنند ، مفید و بی خطر است.