تغذیه و طب مکمل در سنگ کلیه

منظور از سنگ کلیه پیدایش سنگ در هر جای سیستم اداری است. شیوع این سنگ ها در آقایان 4 برابر خانم هاست و هر سال 240000 یا 720000 آمریکایی گرفتار آن می شوند. درد سنگ کلیه شبیه درد زایمان است. سنگ ها از کلسیم، اسید اوریک، اکسالات، استراوایت یا سیس تین تشکیل شده است.

علایم و نشانه ها
سنگ کلیه ممکن است بدون علامت باشد و در جریان عکسبرداری در یک بیماری دیگر تشخیص داده شود. در موارد علامت دار یک یا چند مورد از علایم زیر وجود دارد:

شروع ناگهانی دردشدید در ناحیه باسن درد شکم تهوع و استفراغ نیاز به حرکت مداوم جهت تخفیف درد درد در ناحیه تناسلی با حرکت سنگ تب و لرز

علت
سنگ کلیه به علت جذب بیش از حد کلسیم از طریق روده، رژیم غذایی دارای کلسیمیا سایر موار معدنی بیش از حد، مشکل روده ای، عفونت ادراری یا یک اختلال ارثی به وجود می آید. ممکن است آب به اندازه کافی مصرف نکرده باشید (به خصوص در کودکان).

اقدام های اولیه پزشکی
در صورت احساس درد شدید، مسکن قوی تجویز خواهد شد. سپس پزشک معالج ادرار سما را آزمایش خواهد کرد تا وجود عفونت وضعیت اسیدی یا قلیایی بودن آن را مشخص کند. ممکن است نیاز به جمع آوری ادرار 24 ساعته در موارد بروز اولین سنگ کلیوی باشد. آزمایش خون نیز ضروری است.

با گذشت زمان معمولا سنگ، به خودی خود از بدن خارج می شود. در صورتی که سنگ دفع نشود یا درد شدید، خونریزی، تب،تهوع ایجاد کند یا جلو دفع ادرار را بگیرد، ممکن است سنگ شکنی لازم شود تا سنگ های کوچک با درد کمتر دفع گردند. بندرت نیاز به جراحی می شود.

درمان های دارویی
آنتی بیوتیک های متعدد و سایر داروها در درمان عفونت ادراری بکار می رود. موثرترین آنتی بیوتیک ها معمولا به مدت 7-10 روز مصرف می شود. دوره های کوتاه تر درمانی نیز وجود دارد و پزشک معالج ممکن است آنتی بیوتیکی تجویز کند که مصرف آن به مدت 1-3 روز کافی باشد.

درمان های مکمل و جایگزین
تغذیه

میزان زیادی مایعات بنوشید، نظیر چای گیاهی و آب. از آب میوه های شیرین شده یا سایر نوشیدنی های شیرین بپرهیزید. غذاهای تصفیه شده، آب میوه، کافئین، الکل و قند ها را مصرف نکنید. انواع میوه های انگوری دارای موادی هستند که از اتصال باکتری به بافت مثانه جلوگیری می کنند. مصرف آب انگور شیرین نشده به طور مرتب احتمال عفونت ادراری را کم و در صورت ابتلا احتمال عود را کم می کند. ویتامین ث (1000 میلی گرم 3 بار در روز) ادرار را اسیدی می کند که از رشد باکتری ها جلوگیری می نماید. بتاکاروتن (25000-50000 واحد در روز) جهت سیستم ایمنی و سلامت غشاهای مخاطی لازم است روی (30-50 میلی گرم در روز) سیستم ایمنی را تقویت می کند.

گیاهان
گیاهان را می توان به صورت عصاره خشک (کپسول، پودر، چای)، عصاره گلیسرینه یا تنتور(عصاره الکلی) استفاده کرد. چای باید با استفاده از یک قاشق چایخوری از گیاه در یک فنجان آب داغ تهیه شود. جوشاندن به مدت 5 تا 10 دقیقه جهت برگها و گلها و 10 تا 20 دقیقه جهت ریشه ها ضروری است. 2 تا 4 فنجان در روز بنوشید. تنتور را می توان به صورت تک گیاهی یا ترکیبی از گیاهان استفاده کرد.

برای بهبود درد حاد، گیاهان زیر را به صورت تنتور تهیه کنید و 15 قطره هر 15 دقیقه برای 8 بار استفاده کنید: تمیس وحشی (dioscarea villosa)، بداغ برفی (viburnum opulus)، فلفل استرالیایی (کاواکاوا)(piper methysticum) و شفت (ذغال اخته) (piscidia erylhhrina).

یک خیسانده از مقادیر مساوی از گیاهان "گراول" (eupratorium poppureum) ذرت (zea mays)، "پیپسی سوا" (chimaphila umbellata) و فلفل استرالیایی (piper melhysticum) تهیه کنید. 1 قاشق چایخوری از مخلوط گیاهان بالا را در یک فنجان آب بریزید. 3 تا 4 فنجان در روز بنوشید.

هومیوپاتی
برخی از رایج ترین فراورده های مصرفی هومیوپاتی در سنگ کلیه در زیر آمده است. معمولا میزان مصرف 12 ایکس تا 30 هر 1-4 ساعت تا بهبود علایم است:

بربریس جهت دردهای تیز با انتشار به کشاله ران کولوسین تیس جهت بی قراری و درد که با خم شدن به طرف جلو بهتر می شود. اسیموم جهت تهوع و استفراغ ناشی از درد.

طب فیزیکی
پانسمان روغن کرچک: مصرف موضعی روغن کرچک اثر ضد التهابی قوی دارد. روغن را مستقیما روی پوست بمالید و روی آن را با یک پارچه تمیز و سپس پلاستیک بپوشانید و روی آن یک منبع حرارتی به مدت 30-60 دقیقه قرار دهید. جهت کسب نتایج بهتر در سه روز متوالی این کار را تکرار کنید.

پیگیری
نیمی از بیماران ظرف 48 ساعت سنگ خود را دفع می کنند. در صورت بروز عوارض، پزشک معالج شما را به متخصص ارولوژی معرفی یا در بیمارستان بستری خواهد کرد. پس از دفع سنگ، مصرف مایعات فراوان را ادامه دهید و رژیم غذایی خود را به گونه ای تنظیم که در آینده احتمال تشکیل سنگ کاهش یابد.
ملاحظات ویژه
درمان با امواج صوتی (سنگ شکن) جهت خانم های سنین باروری مناسب نیست. در صورت شک به حاملگی آن را به پزشک معالج خود اطلاع دهید.