التهاب ورم تیرویید

ورم تیرویید یا تیروییدیت در اثر التهاب تیروئید یه وجود می آید. چند نوع تورم تیروئید وجود دارد ولی هر یک از آنها عموما سه مرحله ایجاد می کنند ؛ تیروئید پرکار ( هیپرتیروئیدی ) ، تیروئید کم کار ( هیپوتیروئیدی ) و بازگشت به حالت طبیعی. معمولا یک سال طول می کشد تا این دوره تکمیل شود. خانم های جوان و میانسال بیشتر در معرض خطر هستند، هرچند برخی انواع تورم تیروئید در زنان و مردان تمام سنین بروز می کند. در برخی انواع، کم کاری تبروئید در دراز مدت، حتی سالها پس از بهبود تورم تیروئید رخ می دهد.

علائم و نشانه ها
- بسته به نوع تورم تیروئید، غده تیروئید یکی از مشخصات زیر را دارد
- سفت و بزرگ ولی بدون درد
- بزرگ و دردناک با انتشار درد به فک و گوش ها
- بزرگ بدون درد یا بزرگ در یک طرف، سخت مثل سنگ و چسبیده به سایر ساختمان های گردن
- همچنین ممکن است یک یا بیشتر از علایم زیر وجود داشته باشد؛
- پوست سرد و خشک، نبض کند(کمتر از 60 نبض در دقیقه)، تورم اطراف چشم ها، خشونت صدا،بی اشتهایی

تغذیه برای درمان
گل کلم ( بروکلی و کلم پیچ ) ، اسفناج ، سویا ، لوبیا و دانه های خردلی. این مواد غذایی باید در رژیم غذایی افراد مبتلا به پرکاری تیروئید وجود داشته و از رژیم غذایی افراد با کم کاری تیروئید حذف شود . از مصرف غذاهای سبوس گرفته ، قند ، لبنیات ، گندم ، کافئین و الکل اجتناب کنید . اسیدهای چرب ضروری ، ضد التهاب و جهت تولید هورمون ضروری هستند. 1000-1500 میلی گرم روغن کتان 3 بار در روز مصرف کنید.