کورنا ویروس چیست؟

کروناویروسها(Coronaviruses) خانواده بزرگی ازویروسهاهستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا وضعیتهای شدیدتری مانند بیماری سارس یا سندرم تنفسی حاد بسیار سخترا شامل میشود. کرونا ویروسها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آنها تا بهطور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت

ویروس کرونا هنگام تصویربرداری با استفاده از میکروسکوپ الکترونی شبیه به یک تاج خورشیدی است، این ویروسها به علت تیغها و برجستگیهای تاج مانند روی سطح، به نام کرونا خوانده میشوند و میتوانند حیوانات و انسانها را آلوده کنند.کلمه کرونا به معنی ساختاری شبیه تاج است..

رعایت بهداشت فردی در مقابل بیماران علامت دار مثل سرفه، تنگی نفس، آب ریزش بینی و علایم تنفسی است همچنین افرادی که سرفه و عطسه می کنند باید از دستمال کاغذی یکبار مصرف و یا درصورت نبودن دستمال حداقل در آستین لباس خود سرفه یا عطسه کنند.

در حال حاضر واکسن و درمان مناسب برای nCoV وجود ندارد و لذا داشتن ظن بالینی بالا و پرسش از شرح حال سفر و تماس از بیماران تب دار و بیماران دارای علائم تنفسی نقش بسیار مهمی در برنامه پیشگیری و کنترل این بیماری دارد.
هیج دارویی برای بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید تأیید نشده است. درمان اصلی مراقبتهای حمایتی برای بیمار است و بیمار به قدر کافی اکسیژن دریافت کند و درصورت لزوم استفاده از دستگاه ونتیلاتور برای فرستادن هوا به ریهها انجام می شود و بیماران درحالی که سیستم ایمنی آنها فعال است، باید استراحت و مایعات زیادی مصرف کنند.

با چند نکته بهداشتی ساده میتوان خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش داد، کافی است دستان خود را مرتب با صابون بشویید، دهان و بینی خود را هنگام عطسه یا سرفه بپوشانید، گوشت و تخم مرغ را کاملا بپزید، از تماس با افرادی که علائمی شبیه آنفولانزا نشان میدهند، خودداری کنید و از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی خودداری کنید.

بنابراین راههای پیشگیری از ابتلا به شبیه راههای پیش گیری از سرماخوردگی است، به طوری که افرادی که به سرماخوردگی مبتلا میشوند، حساس باشند و به پزشک مراجعه کنند.

افراد با علائم سرماخورده به طور حتم از ماسک استفاده کنند، دستمالهای استفاده شده را در کیسه پلاستیکی قرار دهند و در آن را ببندند، فاصله یک متری تا افراد سالم را حفظ کنند.