ال کارنتین و فواید آن(2)

بهبود عملکرد مغزی

سلول‌های مغزی معمولا در حالت طبیعی تنها از گلوکز برای تامین انرژی خود استفاده می نمایند. استیل ال کارنیتین (Acetyl-L-Carnitine) با قابلیت عبور از سد خونی محافظ مغز و ورود به سلولهای مغزی می‌تواند به این سلول‌ها کمک نماید تا علاوه بر گلوکز، اسیدهای چرب را نیز بسوزانند. نتیجه این موضوع افزایش انرژی در دسترس برای سلول‌های مغزی، رفع خستگی، تغییرات مثبت خلق، کاهش استرس، و بهبود عملکرد مغز خواهد بود.

اگرچه استیل ال کارنیتین به طور طبیعی نیز در بدن تولید می گردد، ولی میزان آن در حدی نیست که تاثیر شایانی بر عملکرد مغزی بگذارد. از این رو محققان باور دارند که مصرف استیل ال کارنیتین به عنوان مکمل می‌تواند تاثیرات مهم‌تری نسبت به مصرف L Carnitine به خصوص برای بهبود عملکرد مغز داشته باشد.

تاکنون تاثیرات مثبت مصرف استیل ال کارنیتین در افزایش قوای شناختی (cognitive ability) و تقویت حافظه در سالمندان، در بهبود کلی خلق (Mood) در بیماران با اختلالات خلقی مانند افسردگی، در کاهش علائم و مشکلات آلزایمر و کاهش علائم نوروپاتی دیابتی مورد بررسی قرار گرفته که بعضی از آن‌ها مورد تایید قرار گرفته است، ولی تحقیقات در تمامی این موارد ادامه دارد.

بهبود علائم بیماری ها

ال کارنیتین نتایج مثبتی را در بیماران دچار درد قلبی ناشی از فعالیت که به آنژین قفسه صدری (Angina Pectoris) معروف است نشان داده و باعث افزایش استقامت آن‌ها در تمرینات ورزشی گردیده است. مشکلات بیماران دچار نارسایی قلبی (Heart Failure)، بیماران با التهاب بافت قلب (Myocarditis) و بیماران دچار پر کاری تیروئید نیز با مصرف ال کارنیتین کمتر گردیده است.

اکثر تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف قرص ال کارنیتین یا سایر انواع مکمل آن باعث افزایش تعداد اسپرم‌ها و میزان حرکت آن‌ها در مردانی می‌شود که دچار کمبود تعداد اسپرم و یا ضعف حرکت آن‌ها بوده و به همین دلیل به عقیم بودن نسبی دچار هستند.

در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه هم که مشکل از دست دادن پروتئین های خون را دارند، الکارنتین به جایگزین کردن پروتئین از دست رفته کمک نموده است.